Wetsvoorstel van Minister Blok voor zwaardere straffen voor ernstige verkeersdelicten en verruiming van strafbaarheid voor veroorzaken gevaar op de weg
Wetsvoorstel van Minister Blok voor zwaardere straffen voor ernstige verkeersdelicten en verruiming van strafbaarheid voor veroorzaken gevaar op de weg
Als het aan minister Blok van Veiligheid en Justitie ligt, worden bepaalde verkeersdelicten voortaan zwaarder gestraft. U kunt dan denken aan rijden onder invloed, rijden zonder (geldig) rijbewijs en doorrijden na een ongeval. Daarnaast wil minister Blok dat er meer duidelijkheid verschaft wordt over het begrip ‘roekeloosheid’ in de zin van de Wegenverkeerswet, zodat meer situaties waarin roekeloos wordt gereden kunnen worden bestraft.
Minister Blok van Veiligheid en Justitie bereidt een wetswijziging voor om de maximale straffen te verhogen. Met deze wetswijziging wil hij mede mogelijk maken dat politieagenten meer opsporingsbevoegdheden krijgen in situaties waarin bestuurders zijn doorgereden na een ongeval met letsel tot gevolg.
Minister Blok gaf de Rijksuniversiteit Groningen de opdracht om een onderzoek uit te voeren naar de straffen die onder de huidige wet- en regelgeving worden opgelegd voor ernstige verkeersdelicten. Uit het onderzoek komt naar voren dat de strafmaat over het algemeen op goed niveau ligt en dat de duur en zwaarte van de straf toeneemt naarmate de ernst van het verkeersdelict. Toch komen er uit het rapport een aantal verbeterpunten naar voren.
In dit onderzoek zijn in totaal 314 strafzaken onderzocht. Die strafzaken zijn onderverdeeld in 17 categorieën die zijn samengebracht in 3 subgroepen. De eerste subgroep betreft de verkeersdelicten met ernstige gevolgen. De tweede subgroep betreft ernstige verkeersdelicten waarbij wel van gevaarzetting of bedreiging van een persoon sprake is geweest, maar die zonder ernstige gevolgen zijn gebleven.
Er is vooral kritiek op het niveau van straffen bij specifieke ernstige verkeersdelicten. Een aantal respondenten hebben kritiek op lage straffen voor roekeloos rijgedrag dat zonder gevolgen is gebleven. Dit komt volgens de respondenten vooral door de wetgeving die het niet mogelijk maakt om hoger te straffen. Volgens respondenten uit de rechtspraak worden bij rijden onder invloed te vaak taakstraffen opgelegd. Dit ervaren verdachten als minder zwaar. Het zou mogelijk moeten worden om een hogere geldboete op te leggen. Ook kan een geldboete juist te weinig afschrikwekkend werken voor burgers die beschikken over de nodige financiële middelen. Over het algemeen pakken de straffen dan toch te laag uit volgens onderzoekers.
Het wetsvoorstel zal pas beoordeeld worden als er een nieuw kabinet is. De zwaardere straffen zullen dus nog even op zich laten wachten. Als u vervolgd wordt voor een verkeersdelict, neemt u dan vrijblijvend contact op met een ervaren advocaat in Breda. Als advocatenkantoor in Breda kunnen wij vaak een lagere straf en mogelijk vrijspraak bepleiten bij verkeersdelicten. Wij werken landelijk en ook pro deo. Neemt u hiervoor vrijblijvend contact met ons op.
Een ervaren strafrechtadvocaat neemt gratis & zonder verplichtingen contact op